Halfweg-Outlet-(3)

Halfweg

The Style Outlets

Een stad op palen

The Style Outlets Amsterdam zal verrijzen in SugarCity, het terrein van de voormalige suikerfabriek in Halfweg. Sinds 2000 transformeert dit terrein tussen Haarlem en Amsterdam tot een multifunctioneel stedelijk gebied.

Het outlet center, ontworpen in opdracht van NEINVER, een grote investeerder en beheerder van outlet centers in Europa, heeft een winkeloppervlak van 18.000 m2 aangevuld met 1.000 m2 horeca. In het plan zijn 1450 gebouwde parkeerplaatsen opgenomen. Het wordt gebouwd op het dak van een tweelaagse parkeergarage. Aan de buitenkant ziet het complex eruit als een industriële stad. De nieuwe stad is, heel Hollands, gebouwd op palen, met het verschil dat de palen hier zichtbaar zijn en letterlijk in het water staan. Ze zijn als architectonisch middel ingezet om de gebouwde parkeergarage onder het plan aan het zicht te onttrekken.

Halfweg-Outlet-(2)
Halfweg-Outlet-(4)

Industrie en duurzaamheid

De grote schaal van het project wordt teruggebracht naar een meer menselijke maat door de gevel op te delen in verschillende gebouwen. De schaal van deze gebouwen sluit aan op de bestaande historische gebouwen van SugarCity. De verschillende panden verwijzen, op een bijna archetypische manier, naar industrie en duurzaamheid. Baksteen is het karakteristieke, typisch Nederlandse bouwmateriaal voor het project en legt de verbinding met de industriële monumenten op het terrein. De gebouwen worden eigenwijs en tijdloos door de strakke witte kaders, die de contourlijnen vormen van typische industriegebouwen.

In de noordwesthoek van het plan, prominent zichtbaar vanaf de N200, trekt een hoog, groen, industriegebouw de aandacht. Het is een fabriek met schoorsteen als een kindertekening. Het gebouw heeft een hoogwaardige groene gevel: industrieel verleden en ambities op gebied van duurzaamheid versmelten hier. Met het logo van de opdrachtgever bovenop de schoorsteen is het iconische beeld compleet. Dit gecombineerde industriële, groene beeld wordt ook gebruikt voor de drie ingangen voor bezoekers. Het groene entreegebouw langs de Ringvaart is de hoofdingang die direct naar het hart van het gebouw, het centrale plein, leidt.

Halfweg-Outlet-(1)
Halfweg-Outlet-(5)

Baksteen en strakke witte kaders

In de binnenwereld van het outlet center wordt dit eigentijdse industriële beeld doorgezet. Ruige industriële baksteen wordt hier opnieuw gecombineerd met strakke witte kaders en grote winkelpuien in aluminium. Rond de drie pleinen in het project is de horeca gegroepeerd. Hier opent het project zich naar de omgeving. Ook de signing past bij het industriële karakter van het plan. Aansprekende merken krijgen een plek op de toppen van de daken en in de fronten van de nieuwe pakhuizen. In de binnenwereld wordt de reclame streng gereguleerd.

Halfweg-Outlet-(6)
Halfweg-Outlet-(7)

Projectgegevens

Periode: 2014>2018
Opdrachtgever: NEINVER Polska
Programma: Winkels, horeca en parkeren
BVO: 19.000 m2
Status: Start bouw 2017